نقش ژنراتور القایی در توربین برق امواج

نقش ژنراتور القایی در توربین برق امواج

نقش ژنراتور القایی در توربین برق امواج

خلاصه
در این مقاله از سایت دوار ماشین پارس ضمن معرفی و تشریح سیستم نیروگاه تولید برق از انرژی امواج، عملکرد توربین برق بادی با در نظر گرفتن پارامترهای تجربی آن مورد بررسی قرار می‎گیرد. مولد مدل مربوطه یک ژنراتور القایی ۱۵۰ کیلوواتی متصل به شبکه محلی می‎باشد. تغییرات در توان ژنراتور مزبور متأثر از طول موج و نوسانات فصلی در امواج دریا می‎باشد که موجب نوسانات زودگذر ولی قابل توجهی در بازدهی ژنراتور می‎گردد. نوسانات مزبور تحت عنوان حالت ترانزیت تواتری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و منحنی مختصات هر یک تشریح شده است. نتایج این مقاله در طراحی بهینه توربین های تولید برق از انرژی امواج مؤثر می باشند.

مقدمه مقاله توربین برق امواج

امواج در اثر انتقال انرژی از باد به دریا به وجود می‎آیند. نرخ این انتقال انرژی بستگی به سرعت باد و مسافتی دارد که در طول آن باد با سطح آب در تماس است. قدرت موج بر حسب کیلوولت بر متر می‎باشد که بیانگر نرخ انتقال انرژی از عرض یک مسیر معینی به طول یک متر و موازی با جبهه موج می‎باشد. بالاترین دانسیته انرژی امواج در سواحلی که در معرض میدان وزش بادهای طولانی و مستمر قرار دارند به وجود می‎آید. علی‎رغم پوشش بیش از دو سوم کره زمین توسط دریاها و وجود سواحل گسترده و مساعد جهت استحصال انرژی کلان نهفته در امواج نیرومند دریاها متأسفانه بشر نتوانسته است به صورت بایسته‎ای از این منبع عظیم انرژی بهره‎برداری نماید.

در طی قرن اخیر، ایده استحصال انرژی از امواج کماکان به صورت پراکنده مطرح بوده است ولی عملاً در راستای این امر در دهه ۱۹۷۰ تعدادی از کشورها از جمله انگلستان، آمریکا، هندوستان، ژاپن، ایرلند و کانادا پروژه‎هایی غالباً در سطوح آزمایشی و تحقیقاتی راه‎اندازی نموده‎اند. آنچه باعث تفکیک سیستمهای تبدیل انرژی امواج می‎گردد مبتنی بر روشی است که توربین امواج را به حرکت در می‎آورد [۲ـ۱]. این روشها عبارتند از: بالا و پایین رفتن (Heaving)، بالا و پایین رفتن و غلتیدن (Heaving & Pitching)، غلتیدن و نوسان ستون آب (Osciallating Water Column) و پس‎زنی (Surge) .

سیستم تبدیل انرژی امواج

یک سیستم تبدیل انرژی امواج را می‎توان به سه بخش ایجاد حرکت، توربین و بخش ژنراتور الکتریکی تفکیک نمود. بخش تحرک که موجب حرکت توربین می‎شود متناسب با روشهای چهارگانه فوق‎الذکر دارای اشکال و سازه‎های مختلفی می‎باشد ولی عموماً روش ستون نوسانگر آب یا OWC روشی است که در اغلب پروژه‎های بهره‎برداری از انرژی امواج عمل جذب انرژی امواج، جهت انتقال به توربین را عهده‎دار می‎باشد. از جمله نیروگاه‎های برق امواج از نوع OWC، نیروگاه‎های ۷۵، ۱۵۰ و ۵۰ کیلوواتی می‎باشند که به ترتیب در کشورهای انگلیس، هند و ژاپن به عنوان پروژه‎های تحقیقاتی و آزمایشی احداث و راه اندازی شده‎اند. در این مقاله نیروگاه ۱۵۰ کیلوواتی مستقر در بندر ویزینجام واقع در استان کرلا کشور هندوستان که نگارنده در تحقیقات و طراحی بخش الکتریکی آن مشارکت داشته است به عنوان مدل پروژه این کار تحقیقاتی مورد بررسی و تحلیل قرار می‎گیرد.

مدل پروژه توربین برق امواج

این پروژه تحقیقاتی توسط بخش بهره‎برداری و توسعه اقیانوسهای هندوستان اجرا شده است. بخشهای الکتریکی پروژه توسط گروه ماشینهای الکتریکی دانشکده برق و الکتریک IIT دهلی برنامه‎ریزی و طراحی شده است. اولین ژنراتور القایی جهت تبدیل نیروی امواج با ظرفیت ۱۵۰ کیلووات توسط گروه مزبور و با تحقیق نگارنده در سال ۱۹۹۴ طراحی گردید و متعاقباً این ژنراتور طبق مشخصات طراحی شده توسط کمپانی کیلسکر هندوستان ساخته شد. در حال حاضر نیروگاه مزبور با موفقیت کامل تحت بهره‎برداری می‎باشد. شکل شماره (۲) اسکلت این واحد نیروگاه برق امواج را نشان می‎دهد. مشخصات بخشهای مختلف این نیروگاه به شرح زیر می‎باشند:

محرک و توربین پروژه

توربین به کار گرفته در این پروژه از نوع توربین ولز می‎باشد. این توربین به روش OWC به حرکت در می‎آید .

Fig.1 Principle of oscillating water column wave energy converter

Fig.2 Cross section of the proptotype

اصول کار OWC

اصول کار OWC در شکل شماره (۱) نشان داده شده است. در اینجا حفره‎ای که از قسمت پایین باز است، در مسیر حرکت موج قرار می‎گیرد. نیروی امواج که به صورت تواتری به حداکثر و حداقل می‎رسد باعث انقباض و انبساط (رفت و برگشت) هوا در محفظه قسمت بالای حفره شده و جریان هوا با حرکت تواتری مشابهی از دهانه بالایی حفره عبور می‎نماید. سپس جریان دوطرفه وارد توربین ولز شده و آن را به حرکت در می‎آورد. توربین ولز به عنوان توربین یکسو کننده جریان هوا عمل می‎نماید و تحت جریان ورودی دوطرفه چرخش توربین کماکان در یک جهت باقی می‎ماند.

تیغه های توربین ولز نسبت به صفحه دوران دارای پروفیل قرینه و متقارن بوده و در طول شعاع بدون پیچش می‎باشند. بنابراین طول وتر در سرتاسر تیغه ثابت است و سطح جاروب تیغه‎ها حدوداً ۶۰% سطح حلقوی توربین می‎باشد. حداکثر راندمان توربین ۶۰ درصد است و تأمین این راندمان تحت زاویه حمله بسیار کوچک حدود ۱۰ الی ۱۵ درجه امکان پذیر می‎باشد .جدول شماره (۱) مشخصات فیزیکی این توربین را نشان می‎دهد.

جدول مشخصات توربین برق امواج

ژنراتور پروژه

در کنار گزینه‎ای که آیا ژنراتور پروژه متصل به شبکه و یا مستقل از شبکه باشد، انتخاب ژنراتور از نوع جریان متناوب و جریان مستقیم و یا حتی در حالت متناوب نوع آسنکرون و سنکرون آن از جمله مباحث مطرح در این گونه پروژه‎ها می‎باشند. ژنراتور جریان مستقیم هرچند از پایداری خوبی برخوردار می‎باشد ولی به علت قیمت بالا و هزینه سرویس و نگهداری بالاتر از رده انتخاب خارج است. با توجه به اینکه توربین و محرک ژنراتور به علت نیروی متغیر امواج دارای سرعتی متواتر و متغیر می‎باشد لذا کاربری ژنراتور سنکرون باعث تولید فرکانس متغیر می‎شود که جهت رفع آن بایستی یک مبدل تنظیم فرکانس (Frequency Convertor) و یا وارونگر سرعت متغیر و فرکانس ثابت (VSCF) به مدار اضافه گردد. مضافاً اینکه به کار گرفتن روش اتوماتیک جهت سنکرون نمودن خروجی ژنراتور به شبکه و نیز یک منبع جریان مستقیم برای تأمین جریان میدان مغناطیسی لازم می‎باشد.

وجود حلقه‎های اصطکاک و جاروبک‎ها در ژنراتور سنکرون، قطعات مضاعفی هستند که مستلزم سرویس و نگهداری می‎باشند. در صورتی که ژنراتور آسنکرون، ضمن عاری بودن از مسائل فوق‎الذکر الکتریسته تبدیل شده را مستقیماً به شبکه تزریق می‎نماید و دارای بدنه‎ای مقاوم و مساعد برای محیط‎های دارای شرایط سخت نظیر سواحل دریایی می‎باشد. شبکه متصل به ژنراتور القایی ضمن تأمین ولتاژ و فرکانس، نیروی رآکتیو مورد نیاز ژنراتور را نیز تأمین می‎نماید و تخلیه نیروی رآکتیو از شبکه به خصوص در نیروگاه‎های برق امواج متمرکز نبوده و در مساحت وسیعی به موازات ساحل گسترده می‎باشند و لذا برای شبکه مشکل‎ساز نخواهند گردید.

تخلیه نیروی رآکتیو

به خصوص در مورد نیروگاه‎هایی در ظرفیت مدل پروژه، تخلیه نیروی رآکتیو زیاد مؤثر نبوده ولی به هر حال بکار گرفتن خازن مهارکننده تخلیه توان رآکتیو امری است پیش‎گیرنده و اجتناب‎ناپذیر که غالباً به همراه ژنراتورهای القایی کاربرد دارد. مع‎الوصف، ژنراتور القایی مورد استفاده در نیروگاه برق امواج نمی‎تواند از نوع الکتروموتورهای معمول باشد و باید برخوردار از شرایط خاصی به شرح زیر باشد :

در شرایط قطع شبکه نیروی سیستم به صفر می‎رسد در حالی که توربین شتاب داشته و امکان وقوع حالت سرعت مضاعف و تا حد دو برابر سرعت سنکرون بعید نمی‎باشد. بنابراین ژنراتور بایستی طوری طراحی گردد که روتور آن قادر به تحمل سرعتی درحد دو برابر سرعت سنکرون باشد.
بدنه ژنراتور باید طوری طراحی گردد (طبق استاندارد IP-55 ) که قادر به محافظت بخشهای داخلی از رطوبت بالای حاکم بر محیطهای دریایی و حتی مقاوم در برابر ریزش آب باشد.

  • با توجه به اینکه توربین نیروگاه برق امواج دارای شافت عمودی می‎باشد بنابراین فلانچ شافت عمودی لازم است.
  • به علت شرایط کاری نامساعد، احتمال گرم شدن ژنراتور از حد مجاز زیاد است لذا ژنراتور باید در کلاس F و حرارت محیط ۴۵ درجه سانتیگراد باشد.
  • عموماً عملکرد ژنراتور القایی در محدوده تعریش منفی (Slip) صفر الی ۱۰% پایدار می‎ماند ولی در ژنراتور نیروگاه برق امواج به دلیل تغییرات زیاد در سرعت توربین باید برخوردار از محدوده بالاتری از تعریش باشد. برای مثال محدوده توان خروجی پایدار برای ژنراتور مدل پروژه باید در حد ۲۰ الی ۱۵۰ کیلووات کارآیی داشته باشد.
  • ژنراتور بایستی متناسب با مشخصات توربین امواج طراحی و ساخته شود.

مشخصات ژنراتور القایی به کار گرفته در نیروگاه مدل پروژه به شرح جدول (۲) می باشد.

عملکرد نیروگاه

به عنوان یک پروژه آزمایشی و به علت عدم دسترسی به آمار و اطلاعات عملی و متقن پیرامون عملکرد این گونه نیروگاه‎ها وجود یک سیستم کنترل رایانه‎ای جهت اندازه‏‎گیری و ثبت آمار و اطلاعات در مورد پارامترهای نیروگاه از مشخصات امواج گرفته تا مؤلفه‎های الکتریکی از ضروریات این پروژه می‎باشد.اختلال در عملکرد نیروگاه (ژنراتور القایی) به دلیل عدم ثبات و پایداری پارامترهای شبکه متصله از معضلاتی است که عموماً ژنراتورهای القایی متصل به شبکه چه در نیروگاه برق بادی و یا امواج با آن مواجه می‎باشند و این امور قبلاً توسط نگارنده مورد بررسی و تحقیق واقع شده اند [۵ـ۳] .از جمله مسایل مستثنایی که خاص نیروگاه‎های برق امواج می‎باشد حالت حداقل و حداکثر نیرو و خصوصیت تواتری نیروی ورودی ژنراتور القایی می‎باشد.

در یک دور (‌ سیکل )‌ به علت عوض شدن جهت، دو بار جریان هوا از حرکت بازمانده و نیروی حاصله به صفر می‎رسد. از آنجایی که نیروی تولید شده توسط توربین‎های بادی نسبت مستقیم با مکعب سرعت هوا دارد، بنابراین بازدهی توربین نیز به صورت تواتری در نوسان خواهد بود. برای بررسی عملکرد ژنراتور تحت این گونه نوسانات لازم است معادلات دینامیکی در شرایط ترانزیت را به شرح زیر حل نمود.

مدل ریاضی و رایانه‎ای

معادلات دینامیکی یک الکتروموتور القایی سه فاز [۷ـ۶] عبارتند از :

معادله شماره (۱)، مشتق‎برداری شدت جریان برحسب پارامترهای الکتروموتور، سرعت و ولتاژ ترمینال می‎باشد. معادله شماره (۲) گشتاور الکترومکانیکی است که به ازای مؤلفه‎های شدت جریان و برحسب واحد مبنا (Per Unit) محاسبه می‎شود. سپس می‎توان مشتق سرعت را از موازنه گشتاور مکانیکی تحت معادله زیر به دست آورد.

معادلات دینامیکی

معادلات دینامیکی (۳-۱) برای مطالعه و بررسی کلیه حالات ترانزیت به کار گرفته می‎شوند که البته در این محاسبات عوامل اشباع مغناطیسی، تلفات هسته‎ای، پدیده پوسته‎ای و اثر هارمونیکی در نظر گرفته نشده است و کلیه پارامترها غیرمتغیر و ثابت می‎باشند. در اینجا مؤلفه‎های شدت جریان یعنی Isx, Isy, irx, iry و سرعت متغیرهای وابسته سیستم می‎باشند که بردار مشتقشان برحسب متغیرهای مزبور، پارامترهای سیستم، ولتاژ ورودی و متغیر مستقل توسط معادلات (۳-۱) پس از مشخص شدن میزان اولیه مؤلفه‎های ولتاژ یعنی Vsx, Vsy به دست می‎آید.

مطالعات ترانزیت در ژنراتورهای القایی در حالات استارت، سوئیچ مجدد، اتصال لحظه‎ای و غیره که غالباً در کاربری ژنراتور القایی در توربین‎های برق بادی و توربین‎های آبی کوچک حادث می‎شوند توسط نگارنده در مقالات قبلی به چاپ رسیده است که در مورد توربین برق امواج نیز صادق می‎باشند [۶ـ۴]. مسئله جدید و جدی که در رابطه با توربین برق امواج با آن مواجه هستیم طبیعت تواتری انرژی امواج می‎باشد که در این مقاله این نوع ترانزیت مورد بررسی قرار می‎گیرد.

Fig.3. Pulsating input torque characteristics for the wave energy sysytem

(a) Current and speed transients.

(b) Transient in input and output power

Fig. 4(a-b) Transient response of the wave model by the pulsating wave torque

حالت پالسی انرژی امواج

از بزرگترین موانع و مسائل مربوط به نیروگاه برق امواج که احتمالاً دلیلی بر علل عدم توسعه بهره‎برداری از انرژی امواج می‎تواند باشد، حالت تواتری و ضربه‎ای حرکت امواج است که نیروی حاصله در هر سیکل ۸ الی ۱۰ ثانیه‎ای (یک حرکت رفت و برگشت) دومرحله به حداکثر و حداقل می‎رسد. بنابراین گشتاور وارده در زمانی در حدود ۴ تا ۵ ثانیه از صفر به حداکثر رسیده و دوباره به صفر بر می‎گردد. در مواقعی که جریان موج ضعیف است امکان اینکه سرعت ژنراتور از سرعت سنکرون کمتر شده و به حالت موتور در بیاید بعید نمی‎باشد. که در آن صورت به جای تزریق توان اکتیو به شبکه به یک الکتروموتور مصرف‎کننده توان اکتیو تبدیل می‎شود. بنابراین شناخت این وضعیت و متعاقباً اتخاذ تدابیر اولیه طراحی و نیز تدابیر تدارکاتی در امحاء حالت پالسی از ملزومات این سیستم می‎باشد.

عملکرد توربین برق امواج

عملکرد توربین برق امواج در حالت ترانزیت پالسی منبعث از امواج را نیز می‎توان مشابه دیگر حالات ترانزیت با حل معادلات (۳-۱) بررسی و مشخص نمود. در این حالت شبیه حالت استارت، مقادیر اولیه سرعت و مؤلفه‎های شدت جریان صفر می‎باشند. وضعیت اولیه گشتاور وارده به شافت به صورت پالسی بوده و در شکل شماره (۳) نشان داده شده است. در اینجا حداکثر توان به میزان ۵/۱ برابر توان اسمی محاسبه شده است. در این حالت متوسط فرکانس تواتری امواج به میزان ۱/۰ در نظر گرفته شده است. بنابراین نیروی تولید شده در هر ۵ ثانیه یکبار از حداکثر به حداقل صفر می‎رسد.

لازم به ذکر است که سرعت تواتر یک موج به فصل و نوع آب و هوای منطقه بستگی دارد. به دلیل نوسان در نیروی ورودی ژنراتور، نیروی الکتریسته تولید شده نیز تواتری می‎گردد و شکل شماره (۴) نتایج حل معادلات دینامیکی برای ترانزیت حالت پالسی است که منحنی ترانزیت در توان ورودی، توان خروجی، شدت جریان و سرعت نیروگاه ۱۵۰ کیلوواتی را نشان می‎دهد.

نتیجه‎گیری

با توجه به تجارب و مطالعات انجام شده، بهره‎برداری از انرژی امواج در سطح گسترده امکان‎پذیر می‎باشد. لازم است این امر در راستای استحصال انرژی عظیم امواج در وسعت سواحل شمال و جنوب ایران نیز مورد توجه واقع گردد. استفاده از ژنراتور القایی در توربین برق امواج و اتصال آن به شبکه محلی/ سراسری از مناسب‎ترین سیستم‎های تولید برق از نیروی امواج می‎باشد. همانگونه که در مقاله تشریح گردید، عملاً کارآیی و مسائل مواجه با اینگونه نیروگاه برق امواج شناسایی شده‎اند و لذا برنامه توسعه بهره‎برداری انرژی امواج در مجموعه انرژی‎های تجدیدپذیر را می‎توان در اولویت بالاتری قرار داد.

بررسی کارآیی و عملکرد ژنراتورهای القایی متصل به شبکه در نیروگاه‎های برق امواج تحت شرایط غیرعادی و حالات ترانزیت، خاصه در توربین‎های برق امواج بسیار حائز اهمیت می‎باشد. این گونه ترانزیت را نیز می‎توان از طریق معادلات دینامیکی و با استفاده از تئوری مؤلفه‎های متقارن لحظه‎ای (instantaneous symmetrical component) و نیز روش RKM برای شبیه‎سازی و تهیه نرم‎افزار رایانه‎ای تحلیل و بررسی نمود. همان گونه که در شکل (۴) آمده است می‎توان نتایج به دست آمده برای حالات ترانزیت در مدل پروژه برق امواج ۱۵۰ کیلوواتی را به راحتی تحلیل نمود. تأثیرات بر شدت جریان، نشان‎دهنده ترانزیت در زمان شروع (۰۵/۰ ثانیه) می‎باشد که متعاقباً به حالت نوسانات تناوبی متعادل تبدیل می‎گردد .

الکتروموتور

روند منحنی سرعت نیز شاهد حداکثر ترانزیت ۱۵۵/۱ برابر می‎باشد که پس از گذشت ۰۷۱/۰ ثانیه به صورت تناوبی بالاتر و کمتر از سرعت سنکرون تواتر می‎کند. بنابراین متناسب با نوع امواج در مناطق مختلف، الکتروموتور به کار گرفته شده در هر دو حالت موتور و ژنراتور کار می‎کند. این گونه روند سرعت منجر به ذخیره انرژی اینرسی کافی نشده و لذا لازم است ژنراتور القایی برای دامنه وسیع‎تری از سرعت طراحی گردد تا بتوان انرژی اینرسی بیشتری ذخیره کرده و در حالت افت سرعت از موتور شدن ژنراتور جلوگیری نمود. توان خروجی ژنراتور که ضریبی از حالات لحظه‎ای ولتاژ و شدت جریان می‎باشد. طبق منحنی شکل (۴ ـ ب) متناسب با گشتاور وارده در تواتر می‎باشد.

نظر به اینکه برای اولین بار است که این گونه تحقیقات در مورد نیروگاه های برق امواج صورت گرفته است لذا امید است که نتایج مزبور جهت توسعه تحقیقات و احداث اینگونه نیروگاه‎های نوظهور، مثمر ثمر واقع شود.

لیست اصلاحات

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.