انواع کوپلینگ های صنعتی
در این مقاله از سایت دوار ماشین پارس به توضیح انواع کوپلینگ صنعتی ، رابط های آن و فرمول انتخاب کوپلینگ خواهیم پرداخت با ما همراه بشید .
انواع کوپلینگ های صنعتی موجود در بازار ایران به شرح زیر است :
- کوپلینگ روتکس ( کوپلینگ پنجه ای ، کوپلینگ انعطاف پذیر ، کوپلینگ خورشیدی ، جاو کوپلینگ )
- کوپلینگ فنری ( کوپلینگ انعطاف پذیر ، دیسک کوپلینگ ، جان کرین )
- کوپلینگ روپکس ( کوپلینگ میل پینی، کوپلینگ هالوپین ، کوپلینگ پین و بوش )
- کوپلینگ N-EUPEX (کوپلینگ لقمه ای ، کوپلینگ KB )
- کوپلینگ های تایری ( کوپلینگ های elpex-b ، کوپلینگ های فرقونی )
- کوپلینگ های فالک ( Gird Coupling ، کوپلینگ فنری )
- کوپلینگ دنده ای
- کوپلینگ زنجیری
- کوپلینگ پره ای (کوپلینگ بیپکس)
- کوپلینگ های انکودری ( encoder coupling ) یا کوپلینگ های مینیاتوری
- کوپلینگ مغناطیسی
- Torque Limiting Coupling
- کوپلینگ های غلافی ( Sleeve coupling )
- کوپلینگ های فلنجی ( Flanged coupling )
- کوپلینگ های دیافراگمی ( Diaphragm Coupling )
- کوپلینگ های هییدرولیکی ( Hydraulic Coupling or Fluid Coupling )
- کوپلینگ اولدهام ( Oldham Coupling )
- کوپلینگ فنری جان کرین
برای مشاهده مقاله کوپلینگ چیست و کاربرد انواع آن اینجا کلیک کنید .
انواع رابط های پلی یورتانی و لاستیکی به شرح زیر است :
رابط کوپلینگ روتکس :
این رابط از جنس پلی یورتان بوده و در ۲ شور ۹۲ و ۹۸ موجود می باشد و از لحاظ ابعادی مطابق با ابعاد رابط کوپلینگ روتکس شرکت KTR آلمان می باشد .
لازم به ذکر است این رابط ها با نام هایی نظیر ضربه گیر، اسپایدر، واسطه، رابط خورشیدی، رابط پلی یورتانی، رابط باقری و … نیز شناخته شده است .
رابط کوپلینگ KB :
این نوع رابرها یا همان رابط یا اسپایدر ها از نوع لاستیک بوده و به صورت H شکل است و جنس آن NBR است .
رابط کوپلینگ میل پینی :
این نوع رابط ها از جنس NBR بود و به دو شکل رابط های استوانه ای و رابط های بشکه ای موجود می باشد . علاوه بر رابرها یا همان بافرهای ذکر شده ارائه رابط ها یا رابرهای مربوط به سایر انواع کوپلینگ های صنعتی امکان پذیر است .
رابط کوپلینگ لقمه ای ( HRC ) :
رابط ( اسپایدر ، واسطه ، لاستیک ) کوپلینگ HRC از خانواده رابط کوپلینگ های خورشیدی بوده و از جنس لاستیک می باشد و به لاستیک های ۶ پر معروف است .
از عمده تفاوت های موجود بین رابط HRC و رابط کوپلینگ روتکس می توان به تفاوت در جنس اشاره کرد بدین صورت که در کوپلینگ روتکس ، رابط از جنس پلی یورتان است در صورتیکه در کوپلینگ HRC رابط ها از جنس لاستیک می باشد . از دیگر تفاوت های موجود می توان به اختلاف در تعداد پره های این دو مدل رابط اشاره کرد ، تعداد پره های رابط کوپلینگ HRC کمتر از تعداد پره های رابط کوپلینگ روتکس است .
رابط کوپلینگ بیپکس :
رابط کوپلینگ های بیپکس از جنس پلی یورتان بوده و دارای شور ۹۲ است . رابط کوپلینگ بیپکس از سایز ۷۲ تا سایز ۱۸۲ در بازار موجود می باشد .
کوپلینگ بیپکس FLEXIBLE COUPLING
کوپلینگ بیپکس مطابق طرح بیپکس (شرکت FLENDER) آلمان است، جنس کوپلینگ بیپکس از چدن مرغوب تهیه شده و رابط میانی (Spider) آن نیز از مواد مرغوب پلی یورتان (TPU) تولید میگردد. کوپلینگ بیپکس نسبت به اندازه کوچک و وزن کم، گشتاور بالایی را تحمل میکند و برای جذب ارتعاشات و شوکهای سیستم ایده آل است. از خصوصیات رابطهای پلی یورتانی آن کار کردن در دمای بین ۴۰- تا ۹۰ درجه در حالت عادی و دمای ۵۰- تا ۱۲۰ درجه در زمانهای کوتاه است، این مواد پلی یورتانی در روغن و مواد نفتی به خوبی کار کرده، برای محیط های گرمسیر و شرجی نیز ایده آل هستند .
ویژگی : انتقال گشتاور زیاد نسبت به وزن کم
سایز : از ۷۲ تا ۱۸۲
دمای کاری : ۴۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد
محیط کار : مناسب برای محیط های نفتی و روغنی، گرمسیری و شرجی
انتخاب کوپلینگ
برای انتخاب کوپلینگ بیپکس از فرمول زیر استفاده میشود :
در این فورمول P توان موتور برحسب کیلووات و n دور موتور است که پس از قرار دادن در رابطه ، (TN) گشتاور موتور بر حسب نیوتن در متر محاسبه می گردد .
مثال محاسبه
با توجه به فورمول بالا خواهیم داشت :
توان خروجی موتور = ۱۰۴ کیلووات
تعداد دوران موتور = ۱۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور موتور: TN= 9550 (104/1750) = 568
سایز کوپلینگ انتخابی: سایز ۱۶۲
جدول مشخصات فنی
تمامی خدمات بالانس کوپلینگ توسط شرکت دوار ماشین پارس انجام می گردد . برای تماس با ما و دیدن توضیحات بیشتر اینجا کلیک کنید .